Tuesday, February 8, 2011

Homemade Mushroom & Garlic Bread....


Bila hujan....layan soup sure best 'kan...kebetulan pulak masa Mr E memancing di Sg Sembilan, Perak, hujan turun dengan lebatnya di Templer......godek2 kat dapur tengok apa2 yang patut yang boleh dimasak dan dimakan....Tanya 3Es, ok tak kalau mummy buat Mushroom Soup je untuk late lunch...makan bersama garlic bread? (Ni kes bila mummy 3Es takde mood sangat nak masa)....3Es pun ok je...so, apalagi.....dengan hati yang gumbiranya maka terhasillah......Homemade Mushroom & Garlic Bread main tibai je.....:-))

Jom tengok resepi dia...kut2 kalau u all nak cuba...
Resepi Homemade Mushroom & Garlic Bread

Bahan-bahannya:-)

2 cups of air

1/2 cup of thickened cream ( I guna cap Paul's)

1 kiub ayam cap Knorrs

10 biji cendawan butang – dipotong halus2, dicuci dan ditoskan

3 tbsp tepung gandum

garam secukup rasa

Cara-cara penyediaannya:-)

Air, kiub ayam, cendawan dan thickened cream dimasukkan ke dalam periuk dan dimasakkan sehingga mendidih.

Ambil 3 senduk kecil air dari rebusan tadi dan ianya dicampurkan dengan tepung gandum dan dikacau2 tepung gandum dengar air tersebut agar tidak berketul2 tau.

Masukkan semula bancuhan tepung gandum & air itu tadi ke dalam periuk rebusan dengan memastikan rasa garam dan segala2nya secukupnya.

Dibiarkan sehingga mendidih dan api dapur sudah boleh ditutup bila sudah mendapat kepekatan sup yang sesuai dan mengikut citarasa sendiri...

sedap di makan dengan garlic bread ;-)

Garlic Bread tu pulak, u all potong2kan bread jenis Baton secara menyerong2 mengikut banyak mana u all suka. Pastu, sapukan garlic butter di atas permukaan roti yang telah dipotong itu tadi dan bakarnya selama 7 minit.....

Then, Garlic Bread sedap dimakan bersama2 Homemade Mushroom masa panas2!!! Selamat Mencuba ya...:-))


No comments:

Post a Comment